Friday, October 2, 2009

Apabila menjadi muslim



Ramai non muslim takut dgn Islam nie.... bagi mereka banyak pantang larang dan bla..bla..bla...

Tapi tanpa mereka sedari sebenarnya Islam itu mudah. Semua yang dilarang punya sebab.

Tapi aku takut sebenarnya nak memberi penerangan lebih2..

1) Takut ditempelak sebab aku pun bukan penganut yang taat kan....kejap baik, kejap tak..kejap labuh kejap hilang terus (paham2 k!)
2) Malas kang ade plak malaun gelar aku ustazah celup kan...
3) Risau jugak aku memberi penerangan yang salah.


Tapi since aku sorang Melayu Muslim dalam opis nie selain Nizar(part timer..jarang2 ade opis) dan Diana(budak baru)....jadi banyak jugak event yang aku terpaksa tolak dgn baik..malah turut memberi penerangan tentang Islam...

Baru je tadi tgh sibuk main fesbuk buat kerja..tiba2...

"nik!...."

"hah..ye.."

"org islam tak boleh makan itik kan?"

"ha?..boleh..boleh makan.."

"bukan itu itik duduk kat tasik sama darat ke (dua alam la)?"

'owh..tak..dia berenang kat tasik..tapi tak duduk dalam air..."


sekian....hahaha..nak gelak pun ada...

pastu..

"nik, ini moon cake ade halal punye..u mau?"

"takpela..i tak makan moon cake..."

"ade halal punya"

"haha..takpela..i bukan tak boleh makan,,tapi i tak suka rasa dia..hehehe"


kadang2 susah jugak.sebab aku memang tak makan moon cake tu....
tapi tula..penerangan kene betul..nak avoid depa kecik hati..
Dalam Islam kan kita kena jaga hati kawan2 kita..jiran tetangga kita...


ini ada satu lagi..wedding reception one of director... kat restoran kat bukit bintang...
Dzul muka was2 je..
pastu aku cakap kat dzul..takpela..datang dulu..agak2 kembang tekak, kita greet pastu kita balik la...

hahahha.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails